Percival-Schuttenbach-Logo-OK

Słowiańskie wierzenia, wspaniałe brzmienie, niesamowity temperament i ogromna inwencja twórcza podparta wielką dawką kreatywności. Oto stwierdzenia, które nasuwają się po pierwszym zapoznaniu i wsłuchaniu się w muzykę tworzoną przez grupę Percival Schuttenbach. Jak określają sami siebie: „Agresja żywcem wyniesiona ze słowiańsko – germańskich pól bitewnych. Potęga dawnych bogów, klimat strasznych opowieści snutych podczas biesiad. Ale także radość życia, promienie słońca przedzierające się przez puszczę, bliskość pradawnej przyrody.”

Historia zespołu sięga aż 1999 roku, gdy w Lubinie,  z inicjatywy rodzeństwa Mikołaja i Kornelii Rybackich  powstał zalążek owej grupy, ostatecznie kreśląc swoją sylwetkę poprzez przyjęcie trzeciej osoby – wiolonczelistki Katarzyny Bromirskiej. W tym samym roku nagrywają pierwsze demo Moribuka a Percival zostaje zauważony i doceniony przez środowisko folkmetalowe i prasę.

Rok 2000 niesie Percivalowi sukcesy, pierwsze miejsca na licznych festiwalach i konkursach, zaangażowanie we współpracę z innymi kapelami, wiązanie przyjaźni i nowych znajomości daje kolejnego kopa artystom, zespół głośno i skutecznie manifestuje swoją obecność. W efekcie, w 2002 roku, światło dzienne może ujrzeć kolejna demówka – Tutmesz-Tekal, obszerniejszy od Moribuki, zawierający w sobie 12 utworów ukazuje siłę i moc narastającą w zespole.

Okres lat 2003-2006 być może nie był dla zespołu okresem najłatwiejszym. Zmiany wśród członków zespołu, pojawianie się i odchodzenie nowych muzyków, narodzenie się projektu odtwórczo-muzycznego „Percival”, masa koncertów i imprez – Percival Schuttenbach nie zwalnia ani na chwilę. Do składu trafia najmłodszy członek zespołu – Joanna Lacher. Pomimo młodego wieku ponadprzeciętnie uzdolniona wokalnie, a również sprawna basistka – zastępuje Kornelię, która rezygnuje ze współpracy z zespołem. Percival Schuttenbach z nadejsciem Joanny dostaje kolejnego ‚kopa’, słychać, że po tej zmianie w muzyce Percivali S. nie tyle coś się zmieniło, ale doszło coś nowego. Kolejny pazur w szponiastej łapie muzyków. Zespół nie zwalnia, a nawet nabiera prędkości, kolejna stacja – płyta Reakcja Pogańska. Wydana w Październiku 2009 roku, jako prezent z okazji X lecia twórczości zespołu, pokazuje prawdziwą klasę tworzoną przez Joannę, Katarzynę i Mikołaja – którzy otrzymali wsparcie od  Andrzeja Mikityna – obecnego perkusisty składu. Reakcja pogańska zawiera w sobie 11 utworów, część znaną z poprzednich demówek, ale w nowszej – lepszej aranżacji. Płyta promowana została teledyskami do utworów Pani – Pana i Satanismus.

Tego samego roku zespół odbył swoją pierwszą oficjalną trasę koncertową Folk’em All Tour, wspomagany przez Radbora z projektem Słowiański Mit o Stworzeniu Świata . W 2011 roku zespół kontynuuje swoją folkowa ekspansję, odbywając kolejną trasę koncertową z Roberto Delira & Kompany oraz Radogost, Vecordia i Rum  (gościnnie).

W 2012 i 2013 muzycy pracowali nad nagraniem kolejnego albumu. W grudniu 2012 roku ukazała się EP-ka Postrzyżyny prezentująca trzy utwory z nadchodzącej płyty. Długo oczekiwana premiera Svantevita odbyła się prawie rok później – 21 września 2013 roku. Prace nad albumem – z różnych przyczyn – trwały długo, ale według krytyków Svantevit to najdojrzalsze dzieło Percivala. Ten koncept album przedstawia historię toczącą się niemal 1000 lat temu na ziemiach słowiańskich Ranów, którzy walczą z niemieckimi chrześcijanami o utrzymanie swojej starej wiary. Muzycy chcieli tym albumem upamiętnić dawne wydarzenia i ludzi, którzy zmuszeni byli do porzucenia swojej tradycji i kultury w obliczu zbyt silnego wroga.

Pod koniec 2013 roku Percival został zaproszony do wzięcia udziału w sesji nagraniowej dla potrzeb muzyki do kultowej gry Wiedźmin, a dokładnie trzeciej jej części – „Wiedźmin 3 – Dziki Gon”. W ciągu kilku dni zarejestrowane zostały dźwięki instrumentów oraz głosów wszystkich członków zespołu. Dodatkowo CD Project Red dostał do wykorzystania całą dyskografię grupy. Premiera Wiedźmina odbyła w maju 2015 roku i jest sporym wydarzeniem. Udział w tak wielkim przedsięwzięciu był dla muzyków nie lada przeżyciem i może być traktowany jako ogromny zaszczyt i sukces.

Percival nie zapominał jednak o własnych działaniach i na początku 2014 roku zorganizował trasę Slavny Tur, która promowała dwie płyty Slava – tę, która już istniała i tę, która właśnie powstawała we wrocławskim studio unIQ Sound. Druga część tryptyku będzie prezentować pieśni Słowian wschodnich. Na żywo mogli część z tych pieśni usłyszeć mieszkańcy m.in. Wrocławia, Warszawy, Krakowa, Poznania czy Gdańska, a także uczestnicy Ogólnopolskiego Konwentu Fantastyki Pyrkon, gdzie Percival zakończył swoją trasę grając zarówno z projektem folkowym, jak i tym mocniejszym.

Obecnie muzycy Percivala mają mnóstwo planów oraz ambicje, aby poszerzyć grono swoich fanów o słuchaczy zza granicy.

Percival Schuttenbach – Pani Pana

Skład:

Mikołaj Rybacki – wokal, gitara elektryczna

Katarzyna Bromirska – wokal, wiolonczela elektryczna

Joanna Lacher – wokal

Christina Bogdanova – wokal

Andrzej Mikityn – perkusja

Marcin Frąckowiak – gitara basowa

Dyskografia:

Percival Schuttenbach:

Moribuka (demo) 1999

Tutmesz-Tekal (album) 2002

Reakcja pogańska (album) 2009

Postrztżyny (EP) 2012

Svantevit (album) 2013

Mniejsze zło (album) 2015

Wild Hunt (split) 2015

Percival:

Eiforr (album)  2007

Oj Dido (album) 2008

Slava! (album) 2012

Slavny Tur – Live in Wrocław (album) 2014

Slava II – Pieśni Słowian Wschodnich (album) 2014