Kim są Kanadyjczycy, którzy wśród swych muzycznych inspiracji wymieniają takie zespoły jak: Amon Amarth, Belenos, Borknagar, Camel, Dissection, Ensiferum, Moonsorrow, Old Man’s Child, czy Windir…? Wydaje się, że to zacne zestawienie już w wystarczający sposób powinno zarekomendować fanom metalu kapelę Thrawsunblat.

Thrawsunblat jest zespołem założonym w mieście Fredericton przez gitarzystę Joela Violette’a – znanego przede wszystkim ze swej gry dla Woods of Ypres. Mało kto jednak wie, że muzyczna kariera Violette’a rozpoczęła się na długo przed Woods of Ypres, od własnego pomysłu, którym był właśnie Thrawsunblat. W latach 2005 – 2008 Joel nagrywał wiele muzyki, lecz tworzone przez niego melodie nie były znane szerszemu gronu słuchaczy. Jednym z nielicznych, mających okazję zapoznać się z zalążkami wczesnej twórczości Violette’a był David Gold – założyciel Woods of Ypres. Gold musiał być zachwycony materiałem przesłanym przez Joela Violette’a, gdyż zaproponował mu, że może zostać perkusistą w jego projekcie, a także wymyślił nazwę dla nowej kapeli – Thrawsunblat. W grudniu 2010 roku panowie, już jako Thrawsunblat, nagrali wspólnie demo – Canada 2010, zawierające osiem utworów. Potem Gold zaprosił Violette’a do współpracy z Woods of Ypres. Niestety w 2011 roku w wypadku samochodowym ginie David Gold, rozpada się Woods of Ypres, a jedynym członkiem Thrawsunblat pozostaje Violette, który teraz całkowicie poświęca się własnej twórczości. Muzyk rozpoczyna poszukiwania osób, które zechciałyby uzupełnić skład Thrawsunblat, w efekcie czego, w rok po nieszczęśliwym wypadku Golda, do kapeli dołączają: basista – Brendan Hayter oraz nowa perkusistka – Rae Amitay. Już w pełnym składzie zespół nagrywa swój pierwszy album –  Thrawsunblat II: Wanderer on the Continent of Saplings – krążek wydany w marcu 2013 roku, pokazujący, że pan Joel Violette potrafi tworzyć muzykę na najwyższym światowym poziomie. Jako ciekawostkę można dodać, że Thrawsunblat, jak na razie, nie ma podpisanego kontraktu z żadną wytwórnia płytową, co wiązało się z tym, że zespół, by nagrać Thrawsunblat II: Wanderer on the Continent of Saplings musiał zbierać fundusze wśród swoich najzagorzalszych fanów…

Warto również napisać parę słów o tym, skąd Joel Violette czerpie inspirację do pisania tekstów dla Thrawsunblat. Demo – Canada 2010 miało być hołdem złożonym pięknu kanadyjskiej przyrody i żyjących tam ludzi. Sam Violette tak mówi o nagraniu – „Słuchałem bardzo dużo europejskiej muzyki, która naprawdę przenosi słuchacza, powiedzmy, do Niemiec, czy Finlandii. Chciałem stworzyć coś, co przenosiłoby słuchacza do Kanady albo Kanady Atlantyckiej.”  Natomiast płyta Thrawsunblat II: Wanderer on the Continent of Saplings jest albumem koncepcyjnym, inspirowanym dziełem Josepha Cambella „Bohater o tysiącu twarzy”, poruszającego koncepcję monomitu – wyprawy bohaterskiej, który mimo, że tworzony w różnym czasie i miejscu, zawsze bazuje na tych samych, uniwersalnych tematach i archetypowych bohaterach. Wątkiem spajającym cały album jest również problem życia w Ameryce Północnej – the continet of cultural saplings, kontynencie wielu młodych kultur, ważnym tematem staje się motyw podróży przez życie, której towarzyszy ciągła myśli o śmierci, zdobywaniu chorobliwej satysfakcji pośród panującego chaosu, oraz o tym, jak radzimy sobie z tymi wiecznie młodymi tematami w dzisiejszych czasach – „Kontynent młodych drzew wiąże się z faktem, że Ameryka Północna jest afrykańskiego, azjatyckiego, europejskiego, czy innego pochodzenia, a każde miasto i kultura jest zlepkiem afrykańskiej, azjatyckiej, europejskiej lub innej kultury. Więc jesteśmy „młodymi drzewami/sadzonkami” w kulturze, w której zostaliśmy posadzeni przed kilkoma wiekami, i byliśmy pod wpływem różnych sąsiednich kultur, tworzących nasz krajobraz, podczas gdy ta „matka kultur” jest pełna dorosłych drzew.” Duży wpływ na tworzone przez Joela Violette’a teksty i zainteresowanie egzystencjalną tematyką miała również śmierć dwóch bliskich mu osób m.in. Davida Golda.

Muzyka Thrawsunblat jest połączeniem melodyjnego black metalu z folkiem. Utwory tworzone przez Violette’a są bardzo różnorodne – z jednej strony łagodne, akustyczne brzmienie gitar, a z drugiej surowe blackowe dźwięki, a do tego growlujące i krzyczące wokale w połączeniu z czystymi zaśpiewami. Płyta Thrawsunblat II: Wanderer on the Continent of Saplings jest z pewnością bardziej obfita w folkowe klimaty, niż Canada 2010, znajdziemy, bowiem na niej takie instrumenty jak: skrzypce, pianino, czy flażolety. Pozwalają one łączyć black metal z folkowymi, akustycznymi, czasem nawet folkowo-marynistycznymi muzycznymi elementami.

A jeśli ktoś zechce jeszcze pogłębić swoja wiedzę o zespole i tematyce tekstów – polecamy przeczytać ten oto wywiad z panem Joelem Violette’em.

Skład:
Joel Violette – wokal, gitara, flażolety, pianino
Rae Amitay – perkusja, wokal
Brendan Hayter – bas
Jeff Mott – skrzypce
David Gold – perkusja (2009 – 2011)

Dyskografia:
Canada 2010 (Demo) – 2010
Thrawsunblat II: Wanderer on the Continent of Saplings (CD) – 2013
Vast Arboreal Sky (EP) – 2013
Thrawsunbit (EP) – 2013

Łącza:
thrawsunblat.com/– oficjalna strona
thrawsunblat.bandcamp.com/
facebook.com/thrawsunblat
last.fm/music/Thrawsunblat