Wśród masy zespołów, figurujących na scenie światowego folk metalu, mało jest takich kapel jak szwajcarskie Eluveitie. Podczas słuchania ich muzyki przenoszeni jesteśmy do pogańskich krain nasyconych starymi wierzeniami, przy akompaniamencie instrumentarium zdecydowanie robiącego wrażenie.

I to właśnie instrumentarium, w połączeniu z nietypowym rozwiązaniem lingwistycznym, jest rzeczą, która najbardziej zwraca uwagę. Znaczna część utworów śpiewana jest w wymarłym już języku – galijskim. Nadaje on specyficznego, w pełni absorbującego klimatu, który efektywnie – i efektownie – wciąga nas w historie opowiadane przez muzyków. Jak już zostało wspomniane – instrumentarium również jest zdecydowanie mocną stroną owej kapeli. Nie ma tu miejsca na nudę czy schematyczność. Przesłuchując kolejne płyty, będzie nam dane usłyszeć takie instrumenty jak lira korbowa – stanowiąca poniekąd muzyczny trzon większości utworów, gaita, dudy, flety, czy częściej spotykane – skrzypce. Całość daje inspirujący efekt i prowokuje, lub też może zachęca, do zapoznania się bliżej z tymi instrumentami i poszerzania swoich muzycznych horyzontów.

Teksty Eluveitie w większości traktują o galijskiej i celtyckiej historii, wierzeniach i tym podobnych. Nie obce są tu stare baśnie, zreinterpretowane w utworach muzycznych, czy fragmenty modłów lub zaklęć. W swojej muzyce Szwajcarzy łączą folk i metal, w większości melodyjny death, nieobce są im jednak utwory niemal czysto folkowe, prym wiedzie tu płyta Evocation I – The Arcane Dominion.

Historia Eluveitie rozpoczęła się w 2002 roku, kiedy to Chrigel Glanzmann postanowił założyć projekt studyjny mający grać mieszankę melodic death metalu z folkowymi melodiami. W ciągu następnych kilku lat ów projekt stał się znanym, aktywnym zespołem. W 2008 roku, po podpisaniu kontraktu z Nuclear Blast Records, grupa wydała longplay Slania i zajęła się koncertowaniem na całym świecie. Rok później muzycy zrealizowali swoje marzenie o wydaniu w pełni folkowego, akustycznego albumu-tak powstał krążek Evocation I: The Arcane Dominion, na którym Anna Murphy zadebiutowała jako wokalistka. Kolejne dwa lata zespół spędził w trasie, zaowocowały one również najcięższym jak dotąd albumem Everything Remains… As It Never Was, który odniósł także wielki sukces. Jednak dopiero następny longplay, Helvetios, wzniósł grupę na wyższy poziom-był on bowiem esencją wszystkich trzech poprzednich. Nadchodzące zpowiadały się jako wielkie pasmo sukcesów zespołu, jednak w 2013 roku skład opuściła wieloletnia członkini-skrzypaczka i wokalistka Meri Tadic. Na jej miejsce przyjęto Nicole Ansperger, wraz z którą nagrany został najnowszy krążek Orginis wydany w 2014 roku.

W listopadzie 2014r. do publicznej wiadomości została przekazana wieść o tym, że Patrick Kistler oficjalnie zostaje wydalony z grupy. Z jego późniejszego osobistego wyjaśnienia wnioskować można, że problemy rodzinne i osobiste doprowadziły do głosowania, które wykluczyło go na zawsze z zespołu. Zapoczątkowało to początek zmian personalnych po których to ze starego składu zespołu mieli zostać tylko Chrigel Glanzmann i Kay Bem.

3 września 2015 zespół opuściła Nicole Ansperger; w zastępstwie za nią dołączyła Izraelka Shir-Ran Yinon, która była muzykiem scenicznym do końca swojego kontraktu w czerwcu 2016; później Nicole powróciła.

W maju 2016 światem folk metalowym wstrząsnęła wieść o tym, że Anna Murphy, razem z Ivo Henzi’m i Merlinem Sutter’em opuszczają zespół w konflikcie. Nastąpił okres formowania się zespołu na nowo oraz nowy etap jego twórczości.

Annę zastępuje przełomowe dla Eluveitie odkrycie – Fabienne Erni (wokal, harfa), na lirze korbowej pojawia się nasza rodaczka Michalina Malisz, Merlina zastępuje Alain Ackermann, a gitarę przejmuje Jonas Wolf.

W tym składzie powstaje druga część w większości akustycznego albumu Evocation: Pantheon, wydana we wrześniu 2017.

Od tamtego czasu zespół ogłasza powrót na dawne tory, zapowiadając nową płytę (Ategnatos, kwiecień 2019r.) oraz wydając singiel Rebirth.

Członkowie:

Fabienne Erni – wokal, harfa
Alain Ackermann – perkusja
Rafael Salzmann – gitara
Chrigel Glanzmann – wokal, mandola, gwizdki, fujarka, gaita, gitara akustyczna, bodhrán
Nicole Ansperger – skrzypce, wokal
Jonas Wolf – gitara elektryczna
Michalina Malisz – lira korbowa
Matteo Sisti – dudy, flet, gwizdki
Kay Brem – gitara basowa

Byli członkowie najstarsi stażem:
Merlin Sutter – perkusja
Anna Murphy – lira korbowa, wokal
Ivo Henzi – gitara elektryczna
Patrick “Päde” Kistler
Meri Tadić – skrzypce

Dyskografia:

Ven (demo), 2003
Ven (EP), 2004
Spirit (LP), 2006
Slania (LP), 2008
Live at Metalcamp (Live), 2008
Omnos (Single), 2009
Evocation I – The Arcane Dominion (LP), 2009
Slania/Evocation 1 – The Arcane Metal Hammer (Kompilacja), 2009
Thousandfold (Single), 2010
Everything Remains As It Never Was (LP), 2010
Helvetios (LP), 2012
Origin (LP), 2014
Evocation II – Pantheon 2017
Rebirth (Single) 2018

Łącza:

Last.fm
Eluveitie.ch
Eluveitie.pl